Nowe mechanizmy wypłaty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
W dniu 27 grudnia 2024 r. ogłoszona została ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2024 r. poz. 1933), w której dokonano m. in. istotnych i wyczekiwanych zmian w zakresie wypłaty dofinansowania kosztów kształcenia.
Zmiana ustawy dotyczy w szczególności:
1. Wprowadzenia nowego modelu dofinansowania polegającego na wypłacie pracodawcy 75% kwoty za ukończenie nauki zawodu u pracodawcy i przystąpienie do egzaminu zawodowego lub egzaminu czeladniczego oraz 25% kwoty za efekt kształcenia w postaci zdania przez młodocianego pracownika egzaminu,
2. Określenia nowych kwot dofinansowania:
- w przypadku nauki zawodu – do 10.824 zł,
- w przypadku nauki zawodu prowadzonej w zawodach wskazanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego – do 13.394 zł,
- w przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy – do 340 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia,
3. Określenia mechanizmu waloryzacji kumulatywnej, który polega na podniesieniu kwot dofinansowania w momencie osiągnięcia średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanego przez GUS w danym roku lub w latach następnych łącznie, na poziomie co najmniej 105,
4. Corocznego ogłaszania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do końca lutego danego roku wysokości kwot dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników – wyeliminuje to wątpliwości interpretacyjne organów przyznających pracodawcom dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
Znowelizowana ustawa jest pozytywnym efektem zaangażowania przedstawicieli organizacji rzemiosła i zabiegania u parlamentarzystów oraz w Ministerstwie Edukacji Narodowej o zmianę podejścia do wypłaty dofinansowania kosztów kształcenia. W ciągu kilku ostatnich lat obserwujemy spadek liczby wykwalifikowanych pracowników, którzy są jednym z istotnych filarów gospodarki. Taki stan, szczególnie zauważalny w rzemiośle, może prowadzić do wielu negatywnych skutków. Aby temu zaradzić, niezbędne było skoncentrowanie się na kształceniu branżowym oraz wsparciu pracodawców, motywującym do przyjmowania uczniów na zajęcia praktyczne. Dotychczasowy system wsparcia dla przedsiębiorców w tym zakresie był niewystarczający. Kwota dofinansowania po zakończeniu 3-letniego cyklu kształcenia nie była adekwatna do ponoszonych przez pracodawców faktycznie kosztów.
Źródło: Wielkopolska Izba Rzemieślnicza